Ładowanie Wydarzenia

Wystawa malarstwa Lilii Babiak i Wołdymyra Łucyka

BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH W KIELCACH

kurator Stanisława Zacharko-Łagowska

uprzejmie zapraszają
na otwarcie wystawy malarstwa
LILII BABIAK
ЛІЛІ БАБЯК
i
WOŁODYMYRA ŁUCYKA
ВОЛОДИМИРА ЛУЦИКА

4 października (piątek) o godz. 18.00
w GALERII DOLNEJ BWA W KIELCACH
ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce

Wystawa > 4 – 31 października 2019

Wszechświat Lilii Babiak

W twórczości każdego artysta jest coś najważniejszego i podstawowego. To, co było pierwszym wstrząsem, zapadło w duszę i jest źródłem inspiracji przez całe życie. Dla Lilii Babiak źródłem twórczej inspiracji stały się ludowe ornamenty i symbole oraz stare ikony.
Artystka rozpoczęła swoją drogę artystyczną od projektowania wzorów dla fabryki dywanów w mieście Gliniany w rejonie złoczowskim. Przez wiele lat rysunki i akwarele Lilii Babiak ożywiały zapomnianą już sztukę dywanu gliniańskiego. W tym samym czasie artystka odkryła dla siebie także sztukę malowania pisanek. To było interesujące i ekscytujące doświadczenie. Najpierw wykonywała kopie pisanek tradycyjnych. Z czasem zaczęła tworzyć pisanki autorskie w oparci o własną interpretację ornamentów ludowych. Wzbogaca również tradycyjną technikę pisanek (barwniki anilinowe, wosk) o ciekawe znaleziska i niuanse, uzyskując niepowtarzalny efekt. W ten sposób Lilia Babiak łączy starożytne tradycje ludowe z własną wizją.
Energiczne poszukiwanie własnej drogi, nowych doświadczeń życiowych (od 1998 roku Lilia podróżuje między Rzymem a Lwowem) doprowadziły artystkę do obecnego sposobu wyrażania siebie w sztuce.
Dla twórczości Lilii Babiak charakterystyczne są: stylizowane obrazy aniołów, kompozycje ornamentowe, symbole sakralne. Prace artystki stopniowo stały się zwięzłe i uogólnione. Technika jej prac jest prosta: farby akrylowe na kartonie, płótnie lub papierze. Kompozycje dzieł są minimalistyczne. W jej ostatnich pracach dominują duże, puste płaszczyzny. Kolory są przeważnie ciepłe i połączone w sposób harmonijny. Kolor w pracy Lilii Babiak jest podstawowym środkiem ekspresji artystycznej i emocjonalnej. Artystka czuje i uwielbia kolor, wybiera go z ostrożnością. Poprzez kolor wyraża swoje emocje, smutek i radość, rozczarowanie i entuzjazm. Kolor jest jej życiem i jej wszechświatem.

 

Iluzje dawnych relikwii

Na wystawie, która odbywa się w galerii „ABC-Art”, Wołodymyr Łucyk wraca do swoich źródeł – na Ukrainę.
Artysta uzyskał wykształcenie we Lwowie, ale we wciąż jeszcze radzieckiej instytucji edukacyjnej. Opierało się ono na stereotypowym modelu historii sztuki, w którym dominowała sztucznie skonstruowana linia rosnąca: „starożytność – renesans – klasycyzm – akademizm – realizm krytyczny – realizm społeczny”. Metoda tworzenia obrazu na podstawie „kolorowania” autentycznego rysunku została tu połączona z niezbędnym tworzeniem złudzeń ideologiczno-tematycznych. Jednak po przybyciu do Rzymu, do kolebki europejskiej sztuki klasycznej, młody artysta zainteresował się wartościami wizualnymi, które są odległe od narzuconej dawniej iluzorycznie realistycznej wizji świata.
Kiedy patrzymy na obrazy Wołodymyra Łucyka, zachwyca nas rozbieżność czasowa osobliwej, malowniczej magii, która pobudza naszą wyobraźnię. Po pierwsze imponująca jest kolorystyka. Postrzegamy ją w nierozerwalnej jedności z po mistrzowsku stosowanymi technikami malarskimi. Efekt starej ściany, stiuku, powierzchni, jakby ze śladem stuletniego działania słońca, wiatru i pyłu, artysta osiągnął poprzez zestawienie wykwintnych, nieco wybielonych, stonowanych tonów pastelowych i cienkiej warstwy nałożonego koloru. Płaszczyzna płótna poza tym pokryta jest pęknięciami i krakelurami, farba w niektórych miejscach pozornie złuszcza się i na krawędziach obrazu leży nierównomiernie. Artysta chce stworzyć iluzję pradawnej relikwii, która mówi do nas ze starożytności.
Motywy, które Wołodymyr Łucyk wybiera jako tematy swoich prac, są na pierwszy rzut oka bardzo proste, przekształcone w schematy kompozycyjne – martwe natury, krajobrazy, obrazy ryb, ukrzyżowanie, Ostatnia Wieczerza. Artysta celowo do minimum redukuje zarówno materię malarską, jak i modelunek światłocieniowy. Wydaje się, że forma zewnętrzna nie ma dla niego szczególnego znaczenia. Ale w rzeczywistości tak nie jest – dokładnie przemyślana, pozbawiona szczegółów kompozycja, w której wykorzystano maksymalne powiększanie (jak w cyklu „Ryby”) lub dystansowanie obrazów (płótno z rzędami drzew) lub nieoczekiwane skróty (cykl „ Ostatnia Wieczerza”), tworzy wyjątkową, przeważnie wyraźnie statyczną przestrzeń, w której wydaje się, że wszystko zamarło w dziwnym, metafizycznym spokoju. Właśnie w tę przestrzeń autorowi udaje się włożyć potężny ładunek emocjonalny, część swoistego energetycznego pola duchowego, którego działania nie można nie odczuć.
Prace malarskie Wołodymyra Łucyka są monumentalne w charakterze, mimo niewielkich formatów. Artysta nie potrzebuje dużej skali, aby przekazać nam to, co chce powiedzieć. Wymiarowość w pełni odpowiada dominującej w jego pracach sakralności, która przecież nie zależy od obecności motywu ikonicznego. Malarskie płótna adresowane są do indywidualnych odczuć odbiorcy, emanują archetypicznymi znakami, swoistymi tajemnicami, którymi zakodowane jest ich enigmatyczne przesłanie. Ich intelektualny przekaz odbiorca może rozszyfrować dzięki aktywnemu zaangażowaniu i umiejętności „dostrojenia się” do odpowiednich rejestrów duchowych.

Lokalizacja

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
ul. Kapitulna 2
Kielce, 25-011

Organizator

Biuro Wystaw Artystycznych
Telefon
(41) 36 76 447
Email
sekretariat@bwakielce.art.pl
Strona
http://www.bwakielce.art.pl

Udostępnij